پرویز حسینی: منتقدان ادبی بسیار آسان‌پسند شده‌اند

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۳ ق٫ظ
پرویز حسینی: منتقدان ادبی بسیار آسان‌پسند شده‌اند یک نویسنده و منتقد ادبی معتقد است: منتقدان ادبی بسیار آسان‌پسند شده‌اند تا حدی که خود را برای فعالیت در عرصه نقد ادبی دست‌کم می‌گیرند و این در حالی است که می‌توانند بسیار قوی‌تر و بهتر کار کنند. به گزارش پایگاه خبری ترانه نیوز ، پرویز حسینی اظاهرکرد: نبود نقد ادبی حرفه‌ای باعث می‌شود که […]

یک نویسنده و منتقد ادبی معتقد است: منتقدان ادبی بسیار آسان‌پسند شده‌اند تا حدی که خود را برای فعالیت در عرصه نقد ادبی دست‌کم می‌گیرند و این در حالی است که می‌توانند بسیار قوی‌تر و بهتر کار کنند.

به گزارش پایگاه خبری ترانه نیوز ، پرویز حسینی اظاهرکرد: نبود نقد ادبی حرفه‌ای باعث می‌شود که ادبیات فارسی نتواند شکل جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر به خود بگیرد و در صورت تداوم آسیب جدی به این حوزه وارد می‌کند.

وی با بیان این‌که مخاطب عام ادبیات یک نفر نیست بلکه یک جمعیت است، متذکر شد: در صورت نبود منتقدان ادبی چیره‌دست و کاردان در حوزه ادبیات هر چیزی به رشته تحریر درمی‌آید و به خورد جامعه داده می شود تا جایی که جمعیتی باور می‌کنند که ادبیات همین است و غیر از این نیست.

او با تصریح این مطلب که در رسانه‌ها و مطبوعات امروزی نقد ادبی حرفه‌ای وجود ندارد، افزود: امروزه منتقد ادبی متبحر و صاحب‌ کلام که به صورت تخصصی رسالت نقد هنر در عرصه ادبیات فارسی را داشته باشد نیز وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه امروزه بیشتر منتقدان ادبی مقالات و نقدهای خود را به کتاب تبدیل می‌کنند، افزود: این بدان دلیل است که غالب فعالان این عرصه تمایل دارند نقدهایی که به رشته تحریر درمی‌آورند را با عنوان و به صورت حرفه‌ای چاپ و منتشر کنند.

این منتقد ادبی گفت: پاره‌ای از نقدهای ادبی که اندک و پراکنده‌اند نیز به سختی در این عرصه قابل رویت‌اند و ادبیات ژورنالیستی اغلب وضعیت بده‌بستانی و رفاقتی به خود گرفته تا جایی ‌که برخی افراد فعال این عرصه با توجه به علایق شخصی خود به شکل مثبت و به نفع نشریه یا کتاب مدنظر خود اقدام به نقد ادبی می‌کنند.

حسینی عنوان کرد: متاسفانه تاکنون کسی را که به طور اختصاصی در میدان نقد حضور پیدا کند و به طور جدی و آکادمیک با آثار ارایه شده برخورد کند مشاهده نکرده‌ام

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار