کتابی با موضوع تاریخ‌نگاری جدید پل ساسانی دزفول منتشر شد

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۴ ق٫ظ
کتابی با موضوع تاریخ‌نگاری جدید پل ساسانی دزفول منتشر شد   کتاب «شرکت پل دزفول» (تاریخ‌نگاری جدید پل ساسانی) نوشته رضا مسعودی‌نژاد چاپ و منتشر شد.   به گزارش پایگاخ خبری ترانه نیوز ، این کتاب را انتشارات انسان‌شناسی در ۳۲۸ صفحه و با قیمت ۲۹۰ هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است.   در بخشی از این کتاب آمده است:   جرقه آغاز این […]

 

کتاب «شرکت پل دزفول» (تاریخ‌نگاری جدید پل ساسانی) نوشته رضا مسعودی‌نژاد چاپ و منتشر شد.

 

به گزارش پایگاخ خبری ترانه نیوز ، این کتاب را انتشارات انسان‌شناسی در ۳۲۸ صفحه و با قیمت ۲۹۰ هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است.

 

در بخشی از این کتاب آمده است:

 

جرقه آغاز این مطالعه، یافتن مجموعه‌ای از اسناد دیده‌نشده وزارت امور خارجه بریتانیا درباره تاسیس و فعالیت «شرکت پل دزفول» بود که در خلال جنگ جهانی اول تاسیس و در سال ۱۹۲۳ میلادی به دولت ایران منتقل شد. با وجود اطلاعات پراکنده و گاه مغلوط روایی درباره این شرکت، تاکنون اطلاعات دقیق و مبسوط در این باره در اختیار نبوده است. مطالعه اسناد تازه‌یافته لزوم بررسی وضعیت پل ساسانی قبل از تأسیس «شرکت پل دزفول» را روشن کرد و آغازی بود بر یک پویش وسیع برای گردآوری مستندات تاریخی از آرشیوهای مختلف دنیا که برخی از آنها حتی به‌درستی در آرشیوها طبقه‌بندی نشده بودند. بخش اول این کتاب به طور مختصر به معضل تاریخ‌نگاری پل دزفول می‌پردازد تا نشان دهد اطلاعات موثق درباره تاریخ کهن و میانی پل بسیار ناچیز است. سپس دو بخش اصلی این کتاب به طور مشخص با اتکا بر سندپژوهی گسترده تلاش کرده تا سهمی در تاریخ‌نگاری جدید پل ساسانی دزفول داشته باشد و تصویری نسبتا روشن از وضعیت این پل در بازهٔ زمانی نیمه قرن هجدهم تا ۱۹۲۳ میلادی ارایه کند.

 

همچنین رضا مسعودی‌نژاد در آیین رونمایی این کتاب گفت: سال‌ها درگیر مطالعات این کتاب بودم و اطلاعات با جزییات زیادی توسط شرکت پل در اختیارمان قرار گرفت.

 

او افزود: این کتاب در سه بخش تنظیم شده است که بخش اول آن نگاهی نقادانه به تاریخ کهن پل دزفول دارد، بخش دوم شامل بررسی وضعیت پل قدیم دزفول براساس اسناد و گزارش‌های مختلف تاریخی است و بخش سوم به تناوب براساس کنسولیت، به تأسیس و مدیریت و انتقال شرکت پل دزفول تمرکز کرده است.

 

این نویسنده ضمن مهم دانستن پل باستانی اضافه کرد: این پل بخشی از یک نظام عظیم و تحول فن‌آوری آبیاری در دوره ساسانی است.

 

او در خصوص زبان این کتاب بیان کرد: در ابتدا کتاب به زبان انگلیسی تنظیم شد ولی در ادامه به زبان فارسی نیز آورده شد و در آن سعی شده است که لحن و شیوه روایت پژوهش را به خواننده منتقل کند و در مجموع این کتاب به دنبال تحقیق عمیق از پل دزفول است.

 

رضا مسعودی‌نژاد زاده شهرستان دزفول، ساکن لندن و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبای تهران و همچنین فوق‌لیسانس ریخت‌شناسی شهری از دانشگاه لندن است که در دو دهه گذشته به پژوهش میان تحولات شهر و آیین‌های مذهبی در ایران و هند مشغول بوده است.

 

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار